Mezinárodní hudební festival F. L. Věka / 2012

Aktuality Ročník 2011

Jaroslav Tůma

Rozhovor s varhaníkem Jaroslavem Tůmou


Jaroslav Tůma (nar. 1956), varhaník, cembalista a hráč na klavichord, improvizátor, skladatel a pedagog, absolvent konzervatoře a Akademie múzických umění u profesorů Milana Šlechty a Zuzany Růžičkové.

Vystoupil jste v zaplněném Kostele sv. Václava, jaká byla atmosféra? Co se Vám líbilo? Co vadilo?
Moc hezké to bylo! Opravdu krásná návštěva. Nevadilo mi nic. Lká se, že je krize, že jsou lidé otráveni ze všeho. V novinách čteme o samých průšvihových neřádnostech. Není lepší jít na koncert? Myslím tím ale koncert vážné hudby, nikoli návštěvu kraválu provázenou poskakováním v jednom rytmu. (Kdyby alespoň skákali v opravdu přesném rytmu).

Hrál jste s Michiyo Keiko. Bylo to poprvé? A jak jste vybírali program?
Poprvé! Vždycky všechno je jednou poprvé. Ale doufám, že s paní Keiko pro mě nikoli naposled. Byla bezvadná. Účinkují-li dva, bývá to často vymyšleno systémem hvězda a „křoví“. To já nerad. Byl bych tím doprovodným „křovím“. Proto jsme zařadili dvakrát varhanního Bacha a jednu improvizaci. Brahmsovy Čtyři vážné zpěvy, které koncert zakončily, jsou pro posluchače jistě náročné. Jsou smutné, vážné, až ponuré. Ale zároveň úlevně osvobozující. Brahms je napsal krátce před smrtí. Měl jsem dojem, že lidé si netroufnou ani dutat.

Publiku se velice líbila improvizace, která propojila dvě témata. Jak se to dělá?
Ave Maria od Dvořáka a píseň „Soudce všeho světa, Bože“ mají v prvních frázích několik stejných melodických obratů.
Trochu jsem toho využil a obé kombinoval. Sám jsem netušil, co mi z toho vyjde. Někdo si své improvizace připravuje předem, téměř do poslední noty. Je to pak ale vůbec improvizace? Mě baví pokoušet osud, chcete-li. Totiž riskovat, že se mi nic kloudného nepovede.

Jaké máte zkušenosti s tématem „Soudce všeho světa, Bože“?
Myslím, že jsem toto krásné „Věkovské“ téma už někdy pokoušel. Jak to ale vypadalo, to si nepamatuji, už jsem tak trochu „pamětník“.

Co říkáte zdejším varhanám? Je to důstojný koncertní nástroj nebo se hodí jen k doprovodu liturgie?
Důstojný a spravedlivý, chtělo by se říci. Ale vážně, ve Východních Čechách jde o široko daleko jedny z nejlepších. K liturgii
i koncertům, já to nerozlišuji. Platí heslo, že Pánu Bohu jen to nejlepší. Naši předkové, ale nejen oni, nýbrž i předkové ostatních Evropanů takto uvažovali, díky čemuž jsme my tak bohatí historickými nástroji, a to vzniknuvšími od dob renesance až po poslední světovou válku. Nechápu, proč dnes naopak plodí tak mnozí varhanáři pouze odporný šunt, jaký lze v kraji zhusta potkávat. A navíc ničí i ony poklady dochované po předcích. Díky své neznalosti, lenosti, neumětelství, ba břídilství
a svému hnidopišství.

Často hrajete v zahraničí a na významných mezinárodních festivalech. Můžete je nějak porovnat s MHF F. L. Věka?
Hrál jsem leckde. Od největších katedrál až po malé kostelíky či sklepení. Tam ovšem na klavichordech. MHF F. L. Věka
je bezvadný. Žádná hlasitá auta pod okny, hodně málo kašlajících posluchačů, žádná křičící batolata, žádný kostelník s cinkajícími klíči, žádné zvonící mobily. Na druhé straně samí pohostinní lidé, vstřícní a milí duchovní, disciplinovaní fotografové bez blesku a hlasitých závěrek, pozorní pořadatelé. Prostě luxus. Moc děkuji!

Jaké projekty Vás teď čekají?
Zakrátko letím do Istanbulu. Poprvé! Už se těším, jak budu smlouvat na tržišti! Po Novém roce budu krátce učit ve Stuttgartu, od jara plánuji další koncertní cesty. Kromě toho bych měl někdy v březnu dokončit soubornou nahrávku klavírních sonát Jana Ladislava Dusíka pro Český rozhlas. Nahrávám je na kopii historického klavíru z roku 1806. V příštích dnech budu také realizovat v Německu cédéčko s méně známými Bachovými skladbami na barokním nástroji varhanáře Schröthera mladšího.

         «« Zpět

Kostel sv. Ducha
Renesanční kostelík, jehož současná podoba byla daná rekonstrukcí v druhé polovině 16. století.

více         »» ««         méně

Kostel sv. Ducha

Kostel sv. Václava
Barokní přestavba architekta Mikuláše Rossiho z počátku 18. století.

více         »» ««         méně

Kostel sv. Václava

Synagoga čp. 646
Novogotická stavba z r. 1867, postavená na místě dřívější synagogy, zničené požárem.

více         »» ««         méně

Synagoga čp. 646

Společenské centrum – Kino 70
Moderní stavba z roku 1969. V roce 2010 prošla náročnou přestavbou.

více         »» ««         méně

Společenské centrum – Kino 70

POHODA venkova
Místní akční skupina

více         »» ««         méně

POHODA venkova